Er zijn een paar verschillende manieren waarop je Google Drive op je Chromebook kunt gebruiken.
Google Drive heeft een webinterface die je kunt benaderen vanaf elk apparaat met internettoegang, zoals een smartphone, tablet, pc of Mac. En met je Chromebook natuurlijk
Volg deze stappen om toegang te krijgen tot de webinterface van Google Drive vanaf je Chromebook:
Google Drive starten en gebruiken
Om Google Drive te kunnen gebruiken is het wel de bedoeling dat je online aan het werk bent. Dus wees er zeker van dat je verbonden bent met internet. Via Wifi of door de internet verbinding op je telefoon te delen (tethering).
Klik op het App Launcher-pictogram linksonder in je scherm.
De App Launcher verschijnt.
Zoek het icoontje van de Chrome-webbrowser en klik erop.
De Chrome webbrowser wordt gestart.
Navigeer naar https://drive.google.com
Voer in de Adresbalk (of Omnibox) het webadres http://drive.google.com in en druk op Enter.
Je wordt naar je Drive-webinterface geleid en je bent direct ingelogd dankzij je Chromebook.
Zoals je in de afbeelding kunt zien, zijn de Google Drive-webinterface en Files op je Chromebook enigszins verschillend in uiterlijk, maar qua functie vergelijkbaar.
De indeling van Google Drive
Aan de linkerkant van de Drive interface heb je verschillende opties:
Mijn Drive: Dit is je hoofdmap van de Drive waar je al je bestanden opslaat.
Gedeeld met mij: Deze map bevat alle bestanden en mappen die met je gedeeld worden door andere Drive-gebruikers. Google Drive is een geweldig hulpmiddel voor samenwerking omdat het het delen van documenten en het beheren van versies van documenten vereenvoudigt. Wanneer je aan een document werkt, zal Drive het document updaten voor iedereen die er toegang toe heeft.
Recent: Documenten die recentelijk zijn aangemaakt, bewerkt of op een andere manier zijn gebruikt, verschijnen in deze map. Naarmate je Drive steeds voller wordt, wordt de map Recent steeds nuttiger, omdat het je toestaat om snel toegang te krijgen tot de mappen die je vaak gebruikt en zo tijd te besparen bij het browsen.
Met ster: Je kunt documenten en mappen in Drive een “sterretje” geven om ze als belangrijk aan te geven. Gestarreerde bestanden en mappen verschijnen in de map Starred.
Prullenbak: Wanneer je een bestand verwijdert (of wanneer een bestand automatisch wordt verwijderd), wordt dat bestand opgeslagen in de Prullenmand-map voordat het definitief wordt vernietigd.
Opslag: Dit geeft weer hoeveel schijfruimte jouw bestanden op dit moment gebruiken, en hoeveel je in totaal hebt. Als je je foto’s opslaat in hoge kwaliteit, kost dit je geen opslagruimte.
De rechterkant van de Google Drive web-interface is opgesplitst in twee belangrijke delen:
De Google Drive zoekbalk:
Het bovenste gedeelte van het scherm bevat een zoekbalk die je kunt gebruiken om bestanden op trefwoord te zoeken.
Instellingen en weergave
Naast de zoekbalk is het Instellingen gedeelte, dat een aantal knoppen bevat om het uiterlijk van je Drive aan te passen, evenals een widget om toegang te krijgen tot je Drive instellingen.
Inhoud van het hoofdvenster
Direct onder de zoekbalk en het Instellingen gebied is je belangrijkste werkgebied. Als je bestanden en mappen toevoegt, Kan je ze hier terugvinden.
Knoppen rechts naast je inhoud venster
De knoppen rechts van het inhoudvenster zijn als volgt ingedeeld:
- Agenda: Dit opent je Google Agenda in een apart venster rechts van je inhoudt venster
- Keep: Hier vindt je de belangrijke notities terug die je hebt opgeslagen, opent ook rechts van het venster.
- Taken: De taken die je hebt aangemaakt kan je hier terugvinden, handig om af te werken.